جاذبه های شهر تبریز
جاذبه های ایران

جاذبه های شهر تبریز

مطالعه در 1 دقیقه

بهترین جاذبه های تبریز

جاذبه های شهر تبریز

تبریز یکی از شهرهای بزرگ ایران است که از قدمت زیادی برخوردار است و به همین امر گردشگران زیادی را به سوی خود می کشد. جاذبه های شهر تبریز بسیار زیاد می باشند و این شهر جزو شهرهای توریستی قرار دارد و هر ساله گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی برای دیدن این شهر تاریخی و قدیمی به آن سفر می کنند.

مکان های گردشگری تبریز شامل ایل گلی، بازار تبریز، مسجدکبود، موزه ی آذربایجان، ارگ علیشاه، خانه ی مشروطه، مقبره الشعرا، موزه ی استاد شهریار، تله کابین و تفرجگاه عون بن علی، جنگل ارسباران تبریز، روستای زنوزق تبریز، موزه قاجار_امیر نظام گروسی تبریز، عمارت شهرداری تبریز، خیابان تربیت تبریز، دانشکده معماری تبریز، مدرسه رشدیه تبریز، کویر قوم تپه تبریز، خانه پروین اعتصامی تبریز، خانه ثقه الاسلام شهید تبریز، صومعه سنت استپانوس تبریز، قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز، کلیسای سنت ماری تبریز، موزه سنجش_خانه سلماسی، خانه بهنام، خانه علی مسیو، پارک مینیاتور و.. است. م

ا به شما پیشنهاد می کنیم حتما برای تعطیلات نوروز پیش‌رو به این شهر زیبا سفر کنید.

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه یکی از جاهای دیدنی تبریز محسوب می شود. ارگ علیشاه یا ارگ تبریز در سده ی هشتم هجری بنا شده است و از اول این ارگ با هدف ساخت مسجد علی شاه ساخته شد اما در آن دوران به صورت نیمه کاره ماند و پس از سال ها تا پایان دوره قاجاریه قسمت هایی به آن اضافه شد و این بنا به منظور دژ نظامی استفاده گردیده است.

این ارگ یکی از مکان هایی بوده است که در جنگ های ایران و روسیه برای دفاع استفاده می شده و اما بخش های زیادی از این ساختمان در حمله روس ها خراب شد، بخش های دیگری هم در دوره پهلوی اول برای به وجود آوردن فضای سبز خراب کردند. این بنا با داشتن دیوارها و طاق هایی با عظمت زیاد، یکی از بناهای تاریخی در شهر تبریز است که می تواند هر بیننده ای را متحیر کند.

این مکان دیدنی در تقاطع خیابان امام خمینی رحمه الله و خیابان فردوسی تبریز واقع شده است.

بازار بزرگ تبریز

بازار بزرگ تبریز

بازار بزرگ تبریز یک میراث تاریخی در دل شهر می باشد که از جاهای توریستی تبریز به حساب می آید. این بازار با حال و هوای سنتی یکی از جذاب ترین جاذبه های شهر تبریز است که هر گردشگری را که قصد خرید هم نداشته باشد، به سوی خود می کشد.

این بازار یکی از بزرگ ترین بازارهای دارای سقف می باشد که به چند قسمت تقسیم شده است که در بین آن ها بازار فرش فروشان بیشترین زیبایی را دارد. در درون بازار بزرگ تبریز مکانی به نام تیمچه مظفریه با سقف بلند و معماری فوق العاده ای وجود دارد و بیشتر بازدیدکنندگان برای دیدن این مکان به بازار بزرگ مراجعه می کنند و شما عزیزان می توانید از این بازار بزرگ هر نوع سوغاتی تهیه و خریداری کنید.

قصد سفر با تور تبریز را دارید می توانید این لینک را دنبال نمایید تا با خدمات تضمینی ما در آژانس کارون سیر آشنا شوید

گؤی مسجد

گؤی مسجد

گوی مسجد یا همان مسجد کبود از جاهای گردشگری تبریز می باشد. در بیشتر شهرهای تاریخی ایران مسجد ها جایگاه خاصی دارند که مسجد کبود یا مسجد جهانشاه یکی از مکان های تاریخی باشکوه و با عظمت می باشد، مسجدی با کاشی کاری های فیروزه ای و معماری خارق العاده از خاص ترین مسجد های ایران و از جمله معروف ترین مسجد های شهر تبریز به حساب می آید.

مسجد کبود در سال ۸۷۰ هجری قمری به دستور سلطان جهان شاه از سلسله ی قره قویونلوها ساخته شد. این مسجد به خاطر گذشت زمان و تخریب شدن بعضی از جاها و کاشی کاری ها، همچنان گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی دارد. معماری منحصر به فرد این مسجد همه بینندگان را متحیر و مبهوت می کند.

رنگ فوق العاده و کاشی های کبود در کاشی کاری ایرانی در نوع خود واقعاً بی نظیر است.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز در لیست مکان های دیدنی تبریز قرار دارد و دقیقا در انتهای بازار تبریز واقع شده است. این مسجد با شکوه که مسجد جمعه ی شهر تبریز است، دارای حیاط بسیار بزرگ و دو مناره بلند و طویل می باشد.

این مسجد در بین چند مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خان اوغلی و همین طور مسجد الچاق واقع شده است. بانی اصلی این مسجد به خاطر از بین رفتن مدارک مهم تاریخی معلوم نیست.

در زمان های گذشته زلزله ی بزرگی تبریز را لرزاند و خیلی از آثار باستانی از جمله مسجد جامع تبریز تخریب شد. شخصی به نام حسین قلی خان دنبلی بانی شد تا این مسجد را دوباره بازسازی کند. شما عزیزان از اذان صبح تا اذان مغرب برای دیدن این مسجد باشکوه می توانید مراجعه کنید و هزینه ای برای بازدید پرداخت نخواهید کرد، یعنی بازدید برای عموم رایگان است.

قصد سفر و گشت و گذار را دارید حتما سری به تور کیش نیز بزنید

عمارت ایل گلی

عمارت ایل گلی

عمارت ایل گلی از مکان های توریستی تبریز محسوب می شود. عمارت ایل گلی در جنوب شرقی تبریز واقع شده است و بیشتر گردشگران از دیدن این مکان نمی گذرند و سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود می کشاند. در وسط استخر این مکان، عمارتی است به نام کلاه فرنگی که از آنجا به عنوان رستوران استفاده می کنند.

این مکان در دوره آق قویونلوها بنا شده و پس از آن در دوره صفویه به این مکان اضافه کرده اند. تفریحات جدید و ساخت هتل هم در دوران معاصر به این مجموعه اضافه گردیده است و همین امر باعث زیبایی و جذابیت این مکان گشته است.

شما عزیزان می توانید در بازدید از عمارت ایل گلی در میان درختان و گل ها پیاده روی کنید و از فضای اطراف نهایت لذت را ببرید و همین طور در دریاچه قایق سواری کنید. در رستوران ها و کافه های اطراف ایل گلی غذاهای معروف کوفته تبریزی و کباب سرو می شود و همچنین در جنوب این مجموعه سورتمه سواری وجود دارد که بسیار هیجان انگیز است.

موزه قاجار

موزه قاجار

موزه قاجار یا همان امیر نظام گروسی از جاذبه های گردشگری تبریز می باشد. شهر تبریز به شهر موزه ها معروف است. موزه قاجار یا امیر نظام گروسی یکی از پرطرفدارترین و زیباترین موزه های این شهر بزرگ است. این موزه در ابتدا منزل امیر نظام گروسی بوده است که یکی از عمارت های باشکوه و مهم تبریز محسوب می شده است. امیر نظام گروسی یک مرد سیاسی و از نویسندگان معروف در دوران ناصرالدین شاه قاجار بوده است.

این عمارت به دست امیرنظام ساخته شده است و پس از سقوط قاجاریان و در دوره پهلوی از این ساختمان به عنوان ساختمان اداره دارایی و فرهنگی استفاده می شده و بعد از سال ها سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۰ این ساختمان را خرید و بازسازی کرد و از آن زمان این مکان را موزه قاجار نامیدند.

موزه قاجار یا امیر نظام گروسی دارای معماری بی نظیر و فوق العاده با ستون های خیره کننده همراه با سرستون‌های زیبا در دو طبقه ساخته شده است. این عمارت دو حیاطی بیرونی و درونی با درخت کاری، گل های زیبا و شگفت انگیز، شیشه های مشبک رنگارنگ و.. است که زیبایی های این عمارت را دوچندان می کنند و از دیگر زیبایی های این موزه می‌توان به گچ بری های ظریف و آینه کاری های ماهرانه اشاره کرد که هر بیننده ای را مدهوش و مسحور خواهد کرد.

در موزه قاجار هفت تالار به نام های تالار سکه، بافته، چینی، آبگینه، فلزات موسیقی و تالار خاتم وجود دارد که شما می توانید از همه ی آن ها دیدن کنید. در بخش زیرین عمارت ۶ تالار دیگر به نام های تالار سنگ، اسلحه، رجال، فرامین، معماری و شهرسازی، قفل و تالار فانوس می باشد که هر کدام دیدنی و با ارزش هستند.

اگر شما علاقمند به قدم زدن در راهرو های تاریخی موزه هستید، موزه قاجار یا امیر نظام گروسی یکی از جذاب ترین موزه ها در شهر تبریز است که شما می توانید در آنجا قدم بزنید.

بازدید از این موزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب برای عموم رایگان می باشد و موزه قاجار در خیابان ششگلان، جنب بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار تبریز واقع شده است.

همچنین خالی از لطف نیست که سری به مقاله تور مشهد زده وبا جاهای دیدنی مشهد نیز آشنا شوید

مقبره الشعرا

مقبره الشعرا

مقبره الشعرا از جاذبه های توریستی تبریز است که دارای معماری مدرن می باشد. این مقبره در محله ی سرخاب تبریز واقع شده است و به گورستان‌های تاریخی تبریز هم معروف است. بر اساس اسناد، از گذشته این قبرستان از حدود قرن هشتم هجری مورد استفاده قرار می گرفته است و در زمان های گذشته با نام هایی مثل قبرستان سرخاب و حظیره الشعرا هم معروف بوده است.

پس از زلزله های قرن ۱۲ هجری قمری این قبرستان متروکه شده است. این مقبره در دوران معاصر به خاطر اهمیت بالایی که شاعران و عرفا داشته اند و در آنجا دفن شده اند، مورد توجه قرار گرفته است. تبریز شهر ادیبان و بزرگان می باشد و تاریخ این شهر پر از افتخار های ملی است.

در این شهر شاعران، ادیبان و نویسندگان متنوعی بزرگ شده اند که هرکدام باعث افتخار ایران و مخصوصاً تبریز شده‌اند. با برگزاری مسابقه ای در دهه ۵۰ طرح ساخت امروزی این مکان انتخاب گردید. آرامگاه شهریار شاعر معروف هم در این مکان می باشد. این مقبره در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا به شکل هندسی با طاق‌های پیچیده در هم ساخته شده است و ابتکاری که درطراحی این بنا به کار گرفته شده، نتیجه ذوق و سلیقه ی شخصی به نام فروزان مهر می باشد. طرح وی در دهه ۵۰ مورد قبول قرار گرفت.

نکته جالب طراحی این ساختمان ترکیب هوشمندانه و نشان معماری سنتی با سبک مدرن می باشد، به طوری که در اولین نگاه همه را به سوی خود جذب می کند و به عمق هندسی این بنا می کشاند.

خیره کنندگی این اثر تاریخی هیچ وقت تمامی ندارد و از زمان های گذشته تا به الان برای عاشقان معماری ایرانی دلنشین بوده است.

کلیسای استفانوس

کلیسای استفانوس

کلیسای استفانوس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران و بهترین جای تبریز است. از مهم ترین صومعه‌سرا های ارامنه در ایران کلیسای استفانوس می باشد که از محبوبیت زیادی در تبریز برخوردار است. ساخت کلیسای استفانوس در قرن نهم میلادی بوده که بعد از سال ها به خاطر زلزله شدید بسیاری از قسمت های آن خراب شد. این کلیسا بعد از خراب شدن دوباره در دوران صفوی بازسازی شد.

امروزه گردشگران زیادی برای دیدن این کلیسا مراجعه می کنند و مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. طبیعت بی نظیر و بکر این منطقه با بنای خارق العاده کلیسا ترکیب بسیار زیبایی ایجاد کرده است. این کلیسا دارای معماری بی نظیر و چشم نوازی با مصالح سنگی به رنگ های صورتی، سرخ و سفید و سالن بزرگ عبادت هر بیننده ای را مسحور می کند.

معماری این بنا ترکیبی از معماری اورارتویی، اشکانی و رومی می باشد. درون این کلیسا هفت برج نگهبانی و پنج استوانه سنگی وجود دارد و ساختمان ناقوس خانه گنبد دار یکی دیگر از دیدنی های زیبا و فوق العاده این کلیسای تاریخی می باشد.

این کلیسا مکانی خاص و منحصر به فرد است که دیدن از آن برای شما لذت بخش و خاطره ساز خواهد شد. بازدید از این مکان زیبا همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر می باشد.

جاذبه های قشم جاذبه های استانبول